Egy versenyhétvége

 

Egy versenyhétvége

 

    A Formula-1 az autóversenyek elsô osztálya, 1950 -tôl datálódik

    története. A konstruktrök VB-je csak 1958-ban indult. A FIA minden

    évben megrendezi a tulajdonában lévô a több futamból álló

    F1 világbajnokságot.

   

    Egy F1 - versenyhétvége három napból áll (péntek,szombat,vasárnap)

   

    Péntek:

            A nap folyamán két szabadedzést rendeznek: helyi idô szerint

             11 és 12 óra között minden csapat tesztel. Itt a

             csapatok és pilótáik szabadon tesztelhetnek az adott pályán

             és próbálgathatják az autó ideális bellításait,tulajdonképpen

             1 óra szabad elfoglaltságuk van.

            +A Monaco-i GP-n hagyományosan csütörtökön tartják ezen

             edzéseket.

   

    Szombat:

            Délelôtt megint csak két szabadedzés, itt általában az idômérô

             edzésre készülnek a csapatok. ( 9:00-9:45, 10:15-11:00 )

            Délután helyi idô szerint 14:00 -kor a 2. idômérô edzés kerül

             lebonyolításra. Ezalatt az óra alatt minden pilóta 1 gyors

             kört tehet meg, cél a minél jobb köridô elérése. ( a pilóták

             az az elmúlt verseny alapján mennek sorba - az utolsó kezd )

            A pilóták egyéni köridejei alapján kialakul a sorrend amely

             alapján a versenyzôk starthoz állnak. A legjobb idôt

             elérô pilóta indul az elsô starthelyrôl (Pole pozíció-ból),

             régen ezért 1 pont járt, de ma már nem.

            Az idômérô befejeztével a kocsikat egy elzárt helyre viszik

             ahol csak alapvetô beállításokat végezhetnek rajtuk, például

             nem tankolhatnak ( így nem mindegy hogy mennyi üzemanyaggal

             futják a mért kört pl.: kevés üzemenyag=jobb starthely

             DE!: több tankolás a versenyen )

   

    Vasárnap:

            Délelôtt megint negyed órás "bemelegítô" -edzés, ahol már a

             versenyre készülnek fel a csapatok. ( 9:00-9:15 ) Itt csak a

             legfontosabb változtatásokra van lehetôség (pl.: esôgumi)

            Délután helyi idô szerint 14:00 -kor (a brit GP-n 13:00 -kor)

             kezdetét veszi a verseny. Egy felvezetô kör után a pilóták a

             szombati idomérô edzésen kialakult sorrend alapján rajtolnak

             a zöld lámpa hatására.

            Ha baleset esetén új rajtot rendel el a versenybíróság, akkor

             a felvezetô kör is megismétlôdik.

            Egy versenyen 300 km-nyi távot kell teljesíteni (lassabb

             pályákon lecsökkentik a távot), majd az utolsó kör végén a

             kockás zászlóval sorba leintik a pilótákat. Egy verseny

             átlagos idôtartama másfél-két óra. Verseny után a pontszerzô

             versenyzôk autóit átvizsgálják, és ha mindent rendben

             találnak, az eredmény nem változik.

   

    Pontrendszer:

            A verseny után az elsô nyolc helyen beért pilóta kap pontot,

             a gyôztes 10-et, a második 8-at, a harmadik 6-ot, a negyedik

             5-öt, az ötödik 4-et, a hatodik 3-at, a hetedik 2-ôt és még

             a nyolcadik helyezett is 1 ponttal gazdagodik.

            Az egyes versenyeken elért pontok összeadódnak, ez alapján

             kialakul a pilóták pontversenye, aki az utólsó GP után elsô a

             táblázaton, az az adott év világbajnoka.Ezen kivül zajlik a

             konstruktôrök (csapatok) versenye, melyen a csapat két

             pilótájának pontjait összeadják, majd a szezon végén ebben a

             versenyben is gyôztest avatnak.